Pulpectomie Cluj

Pulpectomia este o procedură de îndepărtare a întregii pulpe din coroana și rădăcinile unui dinte. Pulpa dentară este materialul interior moale care conține țesut conjunctiv, vase de sânge și nervi.

Ce este pulpectomia?

Pulpectomia este de obicei efectuată la copii pentru a salva un dinte de lapte infectat. La dinții permanenți, pulpectomia reprezintă prima parte a unui tratament de canal.

Pulpectomia versus tratamentul de canal

Pulpectomia presupune îndepărtarea completă a pulpei din coroana și rădăcinile dintelui. Acesta este apoi umplut cu material care poate fi reabsorbit de organism. De obicei, se efectuează pe dinții de lapte.

Un tratament de canal începe cu o pulpectomie, dar dintele primește o obturație (plombă) sau o coroană dentară. Se efectuează de obicei pe dinții permanenți.

Pulpectomia este efectuată în următorii pași:

• Efectuarea unor radiografii dentare pentru a căuta semne de infecție în zonele învecinate și pentru a vedea forma canalelor radiculare.
  • Utilizarea unui anestezic local pentru a amorți zona.
  • Realizarea unei incizii în dinte.
  • Folosirea unor mici instrumente dentare pentru a îndepărta toată pulpa.
  • Curățarea, dezinfectarea și pregătirea dintelui pentru obturație.s
  • Umplerea dintelui cu material resorbabil.

Un tratament de canal necesită, de obicei, mai mult de o programare la medicul stomatolog. Odată ce pulpa este îndepărtată, ca în procedura de pulpectomie, întregul canal este curățat, modelat, umplut și sigilat. Probabil vei pleca acasă cu o coroană temporară până ți se va vindeca zona tratată și apoi te vei întoarce la cabinet pentru a ți se aplica o coroană dentară permanentă, confecționată personalizat pentru tine în laborator.

Ce este pulpotomia parțială?

O pulpectomie este o procedură care presupune îndepărtarea întregii pulpe din camera interioară a dintelui și din rădăcini. O pulpotomie parțială este procedura în care endodontul îndepărtează doar o parte a pulpei coronare, dar fără a atinge rădăcinile.

Odată ce pulpa deteriorată este îndepărtată, dintele este curățat, dezinfectat și obturat.

O pulpotomie parțială se mai numește și terapie pulpară. Această procedură poate fi o opțiune atunci când deteriorarea dintelui nu este atât de gravă.

Pulpectomia poate fi evitată?

Pulpectomia se efectuează atunci când smalțul dentar și dentina sunt deteriorate grav de carii. Este posibil să poți preveni deteriorarea prin practicarea unei bune îngrijiri orale:

• Periază-ți dinții (și pe cei ai copilului tău) de cel puțin două ori pe zi.
  • Bea apă în timpul meselor pentru a îndepărta zahărul și acizii din alimentele consumate.
  • Înlocuiește băuturile răcoritoare care conțin zahăr cu apă.
  • Vizitează cabinetul stomatologic în mod regulat. Identificarea precoce a cariilor poate însemna diferența dintre o obturație (plombă) standard, simplă și o pulpectomie.
  • Trauma de la nivelul unui dinte poate duce, de asemenea, la carii. Dacă ai un dinte care a suferit un traumatism extern, vizitează cât de repede posibil medicul stomatolog.

Pulpectomia versus extracția dentară

Pulpectomia poate să nu fie o opțiune în sine, dacă dintele este foarte afectat sau dacă rădăcinile sunt foarte deteriorate. Dacă dintele temporar al unui copil este deja slăbit, extracția poate fi o alegere mai bună decât pulpectomia.

Dacă un dinte de lapte al unui copil trebuie extras, medicul stomatolog poate aplica un dispozitiv de întreținere a spațiului dentar, până când dintele permanent iese la suprafață.

Recuperarea după procedura de pulpectomie

După procedura de pulpectomie, evită să mănânci până când amorțeala de la anestezie dispare.

Dacă dintele a fost grav infectat, medicul stomatolog ți-ar poate prescrie antibiotice. Asigură-te că urmezi tratamentul prescris și indicațiile stomatologului, chiar dacă dintele arată și se simte mai bine. Zona din jurul dintelui poate fi ușor umflată și sensibilă pentru câteva zile, iar la nevoie poți lua analgezice.

Continuă să periezi și să folosești ața dentară, pentru a menține zona tratată și restul cavității bucale curate.

Pulpectomia pentru un dinte temporar (de lapte) ar trebui să fie suficientă pentru ca acesta să reziste până când dintele permanent erupe. După instalarea completă a danturii permanente a copilului tău, controalele regulate la medicul stomatolog pot detecta din timp orice problemă, fără ca aceasta să se agraveze.

Tratamentul mecanico-antiseptic

Tratamentul de canal reprezintă o alternativă la extracția dentară și îți poate salva dintele natural. Pentru curățarea în profunzime a canalului dentar se utilizează tratamentul mecanico-antiseptic. Acesta presupune pregătirea mecanică și irigarea canalului dentar cu soluții antiseptice și antibacteriene, menite să distrugă bacteriile și să curețe canalul infectat.

Eliminarea oricărei infecții îmbunătățește șansa de succes a tratamentului de canal, iar irigarea canalului cu anumite tipuri de soluții în timpul procedurii este de ajutor în acest sens.

Pulpotomie d. temporari
Pulpotomie d. perm. tineri
Pulpectomie devitală d. temp.
Pulpectomie vitală d. temporari