Gingie inflamata: Cauze, Simptome & Tratament

May 22, 2023

Inflamația țesutului gingival, însoțită în general de modificări ale structurii și consistenței gingiei sau de sângerări gingivale, reprezintă unul dintre simptomele comune ale gingivitei, o afecțiune parodontală reversibilă, cu o prevalență ridicată la nivel global. Deși nu întotdeauna o gingie inflamată semnalează instalarea gingivitei, în majoritatea cazurilor inflamațiile gingivale superficiale sunt determinate de gingivită. De cele mai multe ori, inflamația gingivală este o afecțiune ușor tratabilă, cu condiția menținerii unei igiene orale optime.

De ce se inflamează gingiile? Cauze & Factori de Risc

Numeroși factori pot influența riscul de apariție a inflamației gingivale, însă igiena orală incorectă sau lipsa igienei orale constituie principalele cauze. Igiena orală precară favorizează formarea pe suprafața dinților a depunerilor de tartru, un mineral dur dăunător danturii, care sporește riscul de gingivită și implicit de inflamație gingivală. Traumatismele la nivelul gingiei, precum cele determinate de utilizarea incorectă a aței dentare, cât și schimbările hormonale care apar în timpul sarcinii, pubertății sau menopauzei, reprezintă alte cauze importante ale inflamației gingivale.

Factorii de risc pentru inflamația gingivală includ:

- fumatul (poate slăbi sistemul imunitar al organismului, ceea ce face mai dificilă combaterea infecțiilor gingivale);

- diabetul (nivelurile ridicate de zahăr din sânge pot favoriza dezvoltarea bacteriilor din cavitatea bucală);

- stresul cronic (poate crește susceptibilitatea la infecții gingivale, deoarece afectează funcționarea sistemului imunitar);

- o dietă bogată în carbohidrați (poate favoriza dezvoltarea bacteriilor care cauzează inflamații gingivale);

- sindromul de gură uscată, aftele bucale sau ulcerațiile bucale (condiții stomatologice care sporesc riscul de gingivită);

- scorbutul (deficitul de vitamina C);

- predispoziția genetică (unele persoane sunt mai susceptibile la infecțiile gingivale din cauza predispoziției lor genetice).

Când trebuie să mergi la medicul stomatolog?

Deoarece poate semnala debutul bolii parodontale, inflamația gingivală constituie un semnal de alarmă, care necesită evaluare medicală profesională. În consecință, este recomandat controlul la stomatolog la apariția inflamației gingivale care nu este cauzată de un traumatism minor, în special dacă se asociază cu alte simptome, precum dureri sau sângerări gingivale. De asemenea, se recomandă vizita la medicul stomatolog cel puțin o dată la șase luni pentru o examinare dentară de rutină și o curățare profesională, chiar și în absența unei probleme orale.

Semne & Simptome asociate ale gingiilor inflamate

Gingiile inflamate sunt de cele mai multe ori asociate cu gingivita, o afecțiune care se manifestă în general prin:

- sângerări gingivale, care apar în special la periajul dentar;

- senzație de mâncărime gingivală;

- durere în timpul periajului;

- retracție gingivală (gingia se îndepărtează de dinte);

- creșterea gradului de mobilitate dentară (dinții se mișcă în alveolă);

- miros neplăcut în gură;

- modificarea consistenței gingivale (gingia devine mai moale).

Diferenta dintre gingivita si gingii inflamate

Gingivita reprezintă o formă specifică de inflamație a gingiilor, reversibilă, cauzată de acumularea de placă bacteriană, cu potențiale consecințe grave asupra sănătății orale. Deși există tendința asocierii gingiilor inflamate exclusiv cu gingivita, nu întotdeauna o gingie inflamată este un semn al gingivitei. Gingiile inflamate pot avea numeroase cauze minore, precum periajul dentar incorect, iritarea gingiilor, fumatul sau alergiile, care, deși reprezintă un factor de risc pentru gingivită, nu întotdeauna determină o afecțiune gingivală.

Tratament gingii inflamate si dureroase

În funcție de cauzele specifice, medicul stomatolog poate stabili care este tratamentul adecvat pentru gingiile inflamate. În situația în care diagnosticul este acela de gingivită, pentru a preveni progresia bolii, este necesară efectuarea unui detartraj și a unui periaj profesional, pentru îndepărtarea în profunzime a depunerilor de placă bacteriană și tartru.

Profilaxia

Procedurile de profilaxie dentară profesionale (igienizare profesională, detartraj și airflow), împreună cu o igienă riguroasă a cavității bucale la domiciliu, sunt esențiale pentru menținerea sănătății dentare și prevenirea afecțiunilor gingivale, inclusiv a inflamației gingivale.

Tratament medicamentos pentru inflamarea gingiilor

În funcție de complexitatea fiecărui caz și de particularitățile pacientului, tratamentul pentru gingii inflamate poate presupune inclusiv:

- administrarea de medicamente antibiotice sau antiinflamatoare;

- utilizarea unor geluri gingivale.

Medicamentele antibiotice sunt recomandate în cazurile severe de gingivită determinate de infecții bacteriene, doar la recomandarea medicului stomatolog. Pe de altă parte, medicamentele antiinflamatoare sunt folosite pentru a reduce inflamația și a ameliora durerea și simptomele asociate gingivitei. Medicamentele antiinflamatoare pot fi prescrise de medicul stomatolog sau pot fi achiziționate fără prescripție medicală, însă trebuie utilizate conform indicațiilor medicului. În ceea ce privește gelurile gingivale, acestea conțin de obicei ingrediente care au proprietăți antiinflamatorii și calmante, cum ar fi aloe vera sau extract de mușețel, fiind recomandate în general înainte de erupția dinților, la bebeluși.

Gingiile inflamate se pot trata acasa?

În cazurile ușoare de inflamație gingivală, care nu se asociază cu gingivită, îmbunătățirea igienei orale și evitarea factorilor de risc contribuie la ameliorarea inflamației. De asemenea, există o serie de metode prin care poate fi redus riscul de gingivită, însă acestea pot fi încercate doar cu aprobarea medicului stomatolog. Cele mai comune remedii pentru gingii inflamate care pot fi încercate acasă cuprind:

- apa de gură pentru gingii inflamate (majoritatea apelor de gură conțin ingrediente active care ajută la reducerea inflamației și a bacteriilor care pot cauza inflamația gingiilor);

- clătirea gurii cu apă sărată, peroxid de hidrogen diluat sau alte soluții care pot preveni creșterea bacteriilor și pot reduce inflamația gingiilor;

- modificarea obiceiurilor alimentare (se recomandă creșterea aportului de vitamina C, calciu și acid folic și reducerea consumului de alimente acide sau bogate în carbohidrați).

Complicatii - Gingii inflamate netratate

Una dintre cele mai severe complicații ale gingiilor inflamate este parodontoza, o afecțiune gravă a țesuturilor de susținere a dinților, care poate duce inclusiv la pierderea dinților. Potrivit statisticilor, mai mult de 90% dintre oameni vor dezvolta gingivită la un moment dat, iar în aproximativ jumătate dintre cazuri, în lipsa tratamentului, se ajunge la parodontoză.

O altă potențială complicație o reprezintă și abcesul dentar, o infecție a țesutului moale din jurul dinților, care poate fi foarte dureroasă și care necesită tratament de urgență. Instituirea cât mai rapidă a tratamentului se asociază cu riscuri cât mai reduse de complicații, în special în cazul parodontozei.

Neglijarea sănătății gingiilor poate avea consecințe negative nu doar asupra sănătății orale, ci și asupra sănătății generale a organismului. Numeroase studii au arătat că afecțiunile gingiilor pot avea legătură cu afecțiuni mai grave de sănătate, cum ar fi bolile cardiovasculare sau diabetul. În plus, în cazul pierderii unuia sau a mai multor dinți, sunt afectate în mod direct masticația și vorbirea.

Gingii inflamate la copii & bebelusi

Gingiile inflamate sunt o problemă comună inclusiv la copii și bebeluși, fiind cauzate în general de leziuni la nivelul cavității bucale determinate de introducerea obiectelor străine în gură, de utilizarea prelungită a biberonului sau de consumul anumitor alimente. De asemenea, igiena orală inadecvată sau erupția dinților permanenți pot cauza inflamație și iritație gingivală.

Pentru a preveni inflamația gingivală la copii, în general se recomandă periajul regulat al dinților și utilizarea aței dentare, în cazul în care copilul este capabil să efectueze aceste acțiuni. De asemenea, este important ca cei mici să evite alimentele și băuturile care pot irita gingiile și să reducă consumul de zahăr, pentru a preveni acumularea plăcii dentare și formarea cariilor.

Gingii inflamate in sarcina

În timpul sarcinii, nivelurile hormonale ale femeii se schimbă dramatic, ceea ce poate afecta sănătatea gingiilor. Nivelurile crescute de estrogen și progesteron pot crește fluxul sanguin către gingii, ceea ce poate facilita acumularea de placă bacteriană și amplificarea condițiilor preexistente. Femeile gravide care neglijează sănătatea orală sau au o predispoziție genetică pentru boala parodontală pot fi mai predispuse la inflamația gingivală.

Preventia: Igiena dentara corespunzatoare

Inflamația gingivală poate fi prevenită prin menținerea unei igiene orale corespunzătoare și prin adoptarea unui stil de viață sănătos, care presupune, printre altele, evitarea fumatului și a consumului de alimente bogate în zaharuri. Controalele regulate la stomatolog, la intervale de 6-12 luni, în funcție de particularitățile fiecărui pacient, sunt, de asemenea, importante pentru a preveni inflamația gingivală și bolile orale.